اختیار، رمز انگیزه
سومین اصل انگیزش و در واقع مهمترین اصل از دیدگاه کُهِن، اختیار است.
پژوهشهای متعدد در کل جهان به گواه کتاب «نه تنبیه، نه تشویق»، حاکی از این است که زمانی که کلاسی به شیوههای زیر اداره شده، این کلاسها از غیبت کمتر و حتی نتایج بهتری در آزمونها برخوردار بودند.
🌻اختیار عمل و حق انتخاب به دانشآموزان برای ارائه درس
🌻نحوهی افزودن گزینه هیجان به درسها و اظهارنظر دانشآموزان در این خصوص
🌻پرداختن به راهکارهای متعدد یک مسئله بدون ارائه راهحلهای از پیش تعیین شده
تبیین این نکته ضروری است که با یکبار امتحان کردن این روش، امکان اظهارنظر و ایراد بازخورد وجود ندارد و لازم است معلمان این شیوهها را برای ایجاد انگیزه و اشتیاق، در درازمدت بسنجند.
وقتی با جملات، «آنها نمیتوانند درست تصمیم بگیرند، نمیتوانند مسئولانه رفتار کنند و یا نمیتوانند فکر کنند» مواجه شدید، یعنی با شخصی روبهرو هستید که این روش را یکبار امتحان کرده و آنرا غیرکارآمد دانسته.
اما میتوان این سوال را هم پرسید که آیا دانشآموزان نمیتوانند خود به تنهایی درس بخوانند؟ و لازم است در مسیر یادگیری آنها همیشه مداخله از سوی معلم و مربی صورت گیرد؟
🌷ایجاد فضای ورود تخیل به کلاس
🌷استفاده از نظرات شگفتانگیز دانشآموزان
🌷بهرهگیری از خودشان برای مباحثه و حتی درس دادن به دیگر دانشآموزان
شاید اولین قدمها در ترغیب دانشآموزان به یادگیری باشد.
🥀وظیفهای که آموزشِ صرف، هیچگاه انجام نمیدهد.
در آموزش تکبعدی، تستزنیهای بیهدف، تمرکز بر یک نیمکره مغز، آزمونهای پیاپی، ایجاد رقابت سخت و تزریق استرس برای رسیدن به رتبهی برتر، پرورش اتفاق نمیافتد.
هدفِ زندگی، پزشکی، دندانپزشکی، مهندسی و وکیل شدن نیست.
هدف، انسان مفید و موثر بودن است که متاسفانه در غالبهای شغلی رایج و پردرآمد به دانشآموزان عرضه میشود.
💐شاید لازم است به آنها کمک کنیم
از زندانِ نامهای متعارف و رایجِ دنیای بیرون خارج شده و در آزادیِ رسیدن به دلخواه اصلی و دوستداشتنی خود، حتی با وجود فراز و نشیب، قرار گیرند.
دومین اصل انگیزش را اینجا بخوانید